Pagina
Menu
INFO
U bent hier:   Begin pagina > Ton blogt > Archief > 10 december 2011 Junyo Maru
German

10 december 2011 Junyo Maru

Junyo Maru
Op 14 september 1944 ligt in de haven van Tandjoeng Priok het Japanse vrachtschip Junyo Maru te wachten op de inscheping van haar menselijke lading. De Junyo Maru verkeert in slechte staat, is één grote roestbak en slecht onderhouden. Overal bevinden zich nog resten cement en koolstof van vorige reizen.

Javaanse dwangarbeiders
Vrijdag 15 september drijven de Japanners 4200 Javaanse dwangarbeiders, door de Japanners aangeduid als romoesja’s, in de ruimen van het voorschip.

Krijgsgevangenen
In de ochtend van vrijdag 15 september arriveren per trein 1100 Britse, Australische en Amerikaanse krijgsgevangenen plus nog eens 1100 Nederlanders.

KNIL militairen
Deze laatste groep omvat 300 KNIL militairen, Ambonezen, Manadonezen, leden van de Stadswacht van Batavia, een kleine groep burgers plus zeelieden van de koopvaardij.’s Middags worden deze mannen ook het schip ingedreven en komen terecht op het achterschip, aan dek en in de ruimen. De ruimen zijn verdeeld in drie verdiepingen, waarin bamboestellages zijn aangebracht om de ruimte zo effectief mogelijk te benutten.

Hygiëne
Van hygiëne is geen sprake. Water om zich te wassen is er niet. Op het dek staat wel een zoetwatertank maar deze is bestemd als drinkwater voor de Japanners. Voor de gevangenen is er geen drinkwater en sanitaire voorzieningen zijn niet aanwezig. Indien men in alle drukte het dek kan bereiken, doet men zijn behoefte door op houten kistjes te gaan staan die buiten boord hangen of over de rand van het dek.

Vrachtwagens
Vrachtwagens, kisten dynamiet en vaten benzine staan geladen in de ruimen van het middenschip en op de dekken. Zaterdagmiddag 16 september 15.00u verlaat de overvolle Junyo Maru met nog eens 100 Japanse begeleiders aan boord, de haven van Tandjoeng Priok.

Pekanbaru spoorweg
Geëscorteerd door twee Japanse korvetten kiest de Junyo Maru koers richting Sumatra waar de 6400 gevangenen te werk gesteld gaan worden aan de 220 kilometer lange Pekanbaru spoorweg tussen Pekanbaru en Muaro. De gevangenen zijn niet op de hoogte van de eindbestemming.

Dysenterie
In de ruimen heerst een verstikkende hitte en stank door viezigheid en dysenterie.

HMS Tradewind
Maandag 18 september krijgt Captain S.L.C. Maydon van de Britse onderzeeboot HMS Tradewind de melding door officier van de wacht P.C. Daley, dat deze door de “low power”periscoop een sliert heeft gezien aan de horizon.

Captain Maydon
Captain Maydon bekijkt de waarneming, ziet geen Rood Kruis op de Junyo Maru en besluit zijn koers te wijzigen.

Conventie van Genève
De conventie van Geneve schreef voor dat op schepen die krijgsgevangenen vervoerden, duidelijk zichtbaar een rood kruis aanwezig moest zijn. De Japanners hebben met deze internationale afspraak niets gedaan.

Junyo Maru en Captain Maydon
De high power periscoop is defect waardoor Captain Maydon genoodzaakt is met de onderzeeër dichter naar de Junyo Maru te varen, een groot risico vanwege de escorterende Japanse korvetten. Captain Maydon geeft opdracht vier torpedo’s af te vuren, twee treffen doel. Op de Junyo Maru volgen twee zware explosies. Delen van het schip vliegen in de lucht. Een vrachtwagen aan dek raakt los uit zijn sjorringen en plet enkele krijgsgevangenen.

Krijgsgevangenen
Talrijke krijgsgevangenen aan dek, springen overboord. Mannen in de ruimen zitten als ratten in de val door de in beweging gekomen lading. Er is geschreeuw, er ontstaan vechtpartijen, alles met slechts één doel, eruit komen en overleven. Vlotten worden overboord gegooid en komen terecht op de drenkelingen die al in het water liggen. De Japanse bewakers lopen rond als kippen zonder kop, ondernemen geen actie en springen met geweer in de hand overboord.

Romoesja's
Een groot deel van de romoesja’s blijft aan boord. Het merendeel van hen kan niet zwemmen en klampt zich vast aan de Junyo Maru. Als de steven van het schip omhoog komt en het overige deel in zee dreigt te verdwijnen, dan breekt de paniek uit. Als trossen hangen de mensen boven aan het zinkende schip en storten vervolgens van het dek in zee en worden met de Junyo Maru meegezogen in de diepte. Vanuit het water klinkt het geroep en geschreeuw van de 2000 man die in zee liggen. Door dorst, de hete tropenzon en de wil tot overleven wordt niet meer normaal gereageerd.

Vlotten
Men trapt elkaar van de vlotten. De Japanse korvetten beginnen direct met de reddingsactie. Gered en aan boord van de korvetten is het zaak om wakker te blijven. Zodra men in slaap valt of te verzwakt is, wordt men door de Japanners overboord gegooid. De Japanners willen uitsluitend gezonde dwangarbeiders.

Gered
680 krijgsgevangenen en 200 romoesja’s worden gered. Door de gebrekkige Japanse registratie zijn exacte cijfers niet bekend. 5600 man zijn omgekomen.

Maydon
Captain Maydon was tijdens de torpedering niet op de hoogte wat de Junyo Maru vervoerde. Na de oorlog gaat Stan Gorsky, een Amerikaanse dwangarbeider, uitzoeken wat er gebeurd is op de 18e september 1944. Via een briefwisseling komt hij in contact met Maydon. Maydon, nieuwsgierig, heeft allerlei vragen en blijkt van niets te weten. Stan Gorsky durft hem niet te vertellen wat hij te weten is gekomen.

Pakoe Baroe spoorlijn
Drie mannen, een Amerikaanse legerofficier, een krijgsgevangene van de Pakoe Baroe spoorlijn en een opvarende van de onderzeeboot HMS Tradewind, nemen met behulp van een bandrecorder een gesprek op over de ramp waarin ze ook vertellen hoeveel mensen er zijn omgekomen.

Robert Maydon
Toen Captain Maydon de band thuis kreeg, was ook zijn zoon Robert aanwezig. Ook zoon Robert Maydon is als onderzeebootcommandant werkzaam bij de Royal Navy. Samen luisteren ze naar het verhaal. Vader en zoon zijn geschokt en onder de indruk.

Onderzeebootcommandant
Volgens onderzeebootcommandant Robert gaat zijn vader snel over tot de orde van de dag. Robert vertelt:”Vader was van een andere generatie. Je sprak niet over de oorlog”. Voor zijn vader gold dat het aantal slachtoffers dat hij had gemaakt nu aanzienlijk hoger was geworden. Maar, zo reageert hij:”daar kan ik nu toch niets meer aan veranderen”.

S.L.C. Maydon
S.L.C. Maydon, geboren 15 december 1915, verlaat 1949 de Royal Navy. Maydon wordt in 1951 gekozen als parlementslid van de Conservatieve Partij voor het district Wells. Na de verkiezingen in 1959 is Lynch Maydon binnen de Conservatieve Partij voorzitter van de defensiecommissie. Premier Harold Macmillan haalt Lynch Maydon als parlementair secretaris naar Londen. Onder premier Sir Alec Douglas-Home behoudt Lynch Maydon zijn functie.

Pensioen
Lynch Maydon gaat juli 1970 met pensioen. Een week na zijn pensionering blijkt hij te lijden aan leukemie. Captain S.L.C. Maydon overlijdt 2 maart 1971.

Ereveld Leuwigadja te Cimahi op Java
De naamloze slachtoffers van de Junyo Maru zijn onder andere begraven op ereveld Leuwigadja te Cimahi op Java

De ondergang van de Junyo Maru
De ondergang van de Junyo Maru, was destijds de grootste scheepsramp aller tijden.

   
  
 
 

 

 

Pagina
Menu
INFO
Pagina
Menu
INFO

Excursies

Excursies


Onder begeleiding van Ton Wientjen worden er excursies georganiseerd naar het gebied waar de slag om Arnhem plaatsvond. Dit zijn excuries in groepsverband. Bent u als vriendenclub, serviceclub, hobbyclub, enz. geïnteresseerd in een excursie?

Lees verder »

Ton blogt

Ton blogt 


Soms, als Ton tijd heeft, schrijft hij een anekdote over een gebeurtenis die zich afspeelde in de oorlog. Altijd vanuit de gedachtenwereld van de betrokkene geschreven en dus lang niet altijd politiek correct.
 

Lees verder »

Contact


Ton Wientjen
Vaarwerkhorst 71
7531 HL  ENSCHEDE

Telefoon: +31 53 435 69 49
Mobiel1:   +31 61 258 47 78
Mobiel2:   +31 62 351 10 21

Stuur een berichtje

Pagina
Menu
INFO

Powered by CMSimple | Template by CMSimple | Inloggen