Pagina
Menu
INFO
U bent hier:   Begin pagina > Ton blogt > Archief > 15 december 2009 Operation Chastice
German

15 december 2009 Operation Chastice

Guy Gibson (foto), geboren 12 augustus 1918, heeft vanaf 1936 gediend in de Royal Airforce. In 1943 werd hij geselecteerd als commandant van het nieuwe 617 Squadron, dat de taak kreeg de Möhne Dam, de Eder Dam en de Sorpe Dam te vernietigen. De bom moest worden gedropt op 18 meter hoogte vanaf een vooraf berekende afstand. Deze bom zou over het water springen tot de damwand, daarna omlaag rollen en op een vooraf ingestelde diepte exploderen.
De ‘geoefende’ golfers kennen het fenomeen. Een bal die met hoge snelheid onder een kleine hoek op de waterhindernis terecht komt, over het water verder stuitert en vervolgens zijn weg vervolgt op de fairway of de green. In golfkringen heeft zo'n bal een naam gekregen, waarvan iedere golfer weet wat ermee bedoeld wordt.
De Engelse wetenschapper, ingenieur en uitvinder Sir Barnes Neville Wallis had speciaal voor dit doel een stuiterbom (foto) ontwikkeld werkend volgens het voorgaand principe. Vanwege de explosie zou door de kracht van het water het vijandelijk doelwit vernietigd worden.

Begin 1942 was Wallis begonnen met experimenteren in zijn tuin. Een cruciale vernieuwing was het toevoegen van een backspin waardoor de bom gedropt werd achter het vliegtuig, het bereik toenam en voorkomen werd dat de bom zich zou verwijderen van het doelwit tijdens het zinken.
Vooraf was door de vliegers en bemanningsleden uitvoerig geoefend. In de nacht van 16 mei 1943, deed Bomber en Fighter Command ondanks volle maan een aantal vluchten verspreid over Duitsland en de Lage Landen. Dit als afleidingsmanoeuvre voor Operation Chastice, de Dambusters raid op de stuwdammen. Voor de uitvoerbaarheid van de raid was een volle maan noodzakelijk. Men ging ervan uit dat er slechts één manier was om de Duitse antivliegtuig verdediging te omzeilen: Er moest de gehele missie zo laag mogelijk gevlogen worden. Vliegen bij nacht op deze lage hoogte, was ook voor de meest ervaren piloten moeilijk. De hoogtemeters, werkend op luchtdruk, waren in bergachtig terrein zo dicht bij de grond niet geheel betrouwbaar. Alle 19 Lancasters (foto) vliegtuigen hadden één bom aan boord. Om de juiste drophoogte van 18 meter exact te kunnen bepalen, waren op de Lancasters twee spotlights aangebracht, één in de neus, de ander aan de staart. Tijdens het aanvliegen op de dam gaf de navigator met hoger of lager, via de boordradio de hoogte door aan de piloot. Zodra de twee lichtbundels het cijfer acht vormden zat men op 18 meter hoogte. De bommenwerper zat voorin het toestel en bepaalde de juiste afstand tot de dam d.m.v. een eenvoudige triangel, die hij in zijn hand hield, met pennen als tekens. Men had 5 aanvallen nodig om de Möhne dam te laten springen. De Eder Dam (foto) en de Möhne Dam werden vernietigd.
11 van de 19 Lancasters keerden terug op de basis. 53 bemanningsleden kwamen om tijdens de raid. Captain Guy Gibson werd benoemd to Major en onderscheiden met het Victoria Cross.
Sneller dan verwacht, wisten de Duitsers binnen een paar maanden de stuwdammen weer op te bouwen.

Gibson kreeg een staffunctie maar wilde toch weer vliegen. In de zeer geavanceerde twee motorige tweepersoons jachtbommenwerper De Havilland Mosquito, keerde hij 19 september 1944 terug van een missie naar het nabij München Gladbach gelegen Rheijdt. In Steenbergen Noord Brabant is hij gecrasht. Lang is men ervan uitgegaan dat hij was neergeschoten. Na  ontdekking van het wrak en het daarop volgend onderzoek is men tot de conclusie gekomen dat het vliegtuig door een technische fout zonder brandstof zat en vervolgens is neergestort.
Guy Gibson en zijn navigator James B. Warwick liggen naast elkaar begraven op de Rooms Katholieke begraafplaats in Steenbergen.

Enkele jaren geleden, ben ik nog weer eens een kijkje gaan nemen bij de Eder stuwdam en dan realiseer je hoe moeilijk het voor de vliegers geweest moet zijn om hier de opdracht te kunnen uitvoeren. Aanvliegen op lage hoogte maar ook nog vanuit een bocht, en na het droppen zo snel mogelijk hoogte winnen om via een bocht over de dicht nabijgelegen bergtoppen te komen.


Onderstaande link is een fragment uit de film The Dam Busters over de aanval op de Möhne stuwdam. Duidelijk wordt weergegeven op welke wijze de 18 meter hoogte en afstand tot de Möhne stuwdam werd vastgesteld tijdens het aanvliegen. (Plusminus 10 minuten)

De link hieronder is de verfilming van de aanval op de Eder stuwdam en geeft een duidelijke weergave van de moeilijkheden die de piloten ondervonden met het omliggende gebergte na het afwerpen van de bom. 

Pagina
Menu
INFO
Pagina
Menu
INFO

Excursies

Excursies


Onder begeleiding van Ton Wientjen worden er excursies georganiseerd naar het gebied waar de slag om Arnhem plaatsvond. Dit zijn excuries in groepsverband. Bent u als vriendenclub, serviceclub, hobbyclub, enz. geïnteresseerd in een excursie?

Lees verder »

Ton blogt

Ton blogt 


Soms, als Ton tijd heeft, schrijft hij een anekdote over een gebeurtenis die zich afspeelde in de oorlog. Altijd vanuit de gedachtenwereld van de betrokkene geschreven en dus lang niet altijd politiek correct.
 

Lees verder »

Contact


Ton Wientjen
Vaarwerkhorst 71
7531 HL  ENSCHEDE

Telefoon: +31 53 435 69 49
Mobiel1:   +31 61 258 47 78
Mobiel2:   +31 62 351 10 21

Stuur een berichtje

Pagina
Menu
INFO

Powered by CMSimple | Template by CMSimple | Inloggen