Pagina
Menu
INFO
U bent hier:   Begin pagina > Ton blogt > Archief > 20 december 2010  Strijd op de Middellandse Zee deel 1   Slag om het Espero konvooi 
German

20 december 2010  Strijd op de Middellandse Zee deel 1   Slag om het Espero konvooi 

Benito Mussolini
Ne con la Germania, ne per la Germania, a fianco Della Germania. De Italiaanse dictator Benito Mussolini kon het zo mooi verwoorden. De vijanden van Duitsland, waren ook de vijanden van Italië. Duitsland en Italië zouden ieder voor zich die vijanden aanpakken, niet met elkaar maar naast elkaar. Mussolini wist het zeker. In de Middellandse Zee kan Italië het alleen af. De Italiaanse luchtmacht achtte hij superieur. Niet alleen qua typen maar vooral qua aantallen waren de Italiaanse vliegtuigen duidelijk sterker dan de verouderde vliegtuigen van de Royal Navy in de Middellandse Zee. Nautische kennis was Mussolini onbekend, maar zijn marinestaf had hem verzekerd dat hij kon bouwen op de Italiaanse vloot. Men was gereed om de geduchte reputatie van de Royal Navy omlaag te halen. De aantallen die hij kreeg voorgeschoteld, waren indrukwekkend genoeg hem ook hierin te overtuigen.

Slagschepen Littoria en Vittorio Veneta
Bij het uitbreken van de oorlog hadden de Italianen de beschikking over twee grote slagschepen van 35.000 ton de Littoria en de Vittorio Veneto.

Kleine slagschepen Cavour, Cesare, Dulio en Dora 
Vier kleinere slagschepen van 23.0000 ton de Cavour, de Cesare, de Dulio en de Doria , negentien kruisers, zestig torpedobootjagers en honderddrieëntwintig onderzeeboten. Wel werd Mussolini door verschillende marine autoriteiten gewaarschuwd dat de Britten in tegenstelling tot de Italianen wel over vliegdekschepen beschikten, dat de Britse oorlogsschepen steeds meer met radar werden uitgerust en de Italianen het zonder radar moesten stellen. De Italiaanse schepen waren bijzonder snel, maar dit ging weer ten koste van de bewapening en bepantsering. De Italiaanse onderzeeboten hadden ruim een halve minuut meer nodig dan de Britse onderzeeboten om onder de waterspiegel te verdwijnen. Ook de periscopen waren aanzienlijk korter waardoor extra risico’s ontstonden tijdens het varen op periscoopdiepte.

Royal Navy, Admiraal Cunningham, slagschepen Warspite, Malaya en Royal Souvereign
De Engelsen opereerden vanuit Alexandrië waar Admiraal Andrew Cunningham de beschikking had over het vliegkampschip Eagle met aan boord twintig oude Swordfish vliegtuigen en 4 Gladiators, drie vernieuwde slagschepen de Warspite, de Malaya en de Royal Souvereign, vijf lichte kruisers, twee flottieljes jagers en acht onderzeeboten.

Royal Navy, Admiraal Sommerville, Ark Royal, Hood, Resolution en Valiant
Admiraal Sommerville opereerde vanuit Gibraltar en had de beschikking over het vliegdekschip Ark Royal, de beroemde slagkruiser Hood, de slagschepen Resolution en Valiant, twee kruisers en twaalf torpedoboot jagers.

Hr.Ms.O21
Door nieuwe aanvulling in Gibraltar wisselde voortdurend het aantal onderzeeboten waardoor de “Royal Navy” ook de beroemde Nederlandse onderzeeër Hr.Ms.O21 tot haar beschikking kreeg. (lees 25 oktober 2010 Hr.Ms.O21 Beroemde onderzeeboot van de Koninklijke Marine)
Door de toegenomen aanvoer van ruwe olie uit het Midden-Oosten groeide de konvooivaart met de dag. Om die reden was het voor de Britten een vereiste de controle te hebben over de Middellandse Zee.

10 juni 1940 Italiaanse torpdobootjagers Espero, Zeffiro en Ostro kiezen zee
Nadat Italië 10 juni 1940 aan Groot Brittannië en Frankrijk de oorlog had verklaard, kon een treffen op grote schaal tussen Italiaanse en Britse vlooteenheden niet uitblijven.
28 juni 1940, drie Italiaanse torpedobootjagers de Espero, de Zeffiro en de Ostro kiezen zee om een antitankeenheid te brengen naar Tobruk Noord Afrika.
Deze drie waren uitverkozen vanwege hun hoge snelheid van 36 knopen en grote laadruimen.

Bevelhebber Kapitein Enrico Baroni
Kapitein Enrico Baroni was de bevelhebber van de drie Italiaanse schepen.

VIceadmiraal John Tovey
Om deze tijd waren ook drie geallieerde konvooien (twee vanuit Malta, één vanuit Griekenland) onderweg naar Alexandrië (Egypte). Ze werden beschermd door zeven kruisers en zestien torpedobootjagers. Deze operatie werd ondersteund door verkenningsvliegtuigen. Vanaf het vlaggenschip HMS Liverpool voerde Viceadmiraal John Tovey het commando.

Short Sunderland watervliegtuigen
In de middag werden de drie Italiaanse torpedobootjagers opgemerkt door twee Short Sunderland watervliegtuigen. Vijf kruisers kregen van John Tovey de opdracht om de drie jagers te onderscheppen.
18.30u plaatselijke tijd openden de kruisers vanaf 16 km het vuur op de volledig verraste Italianen. De Italiaanse commandant Enrico Baroni, wist dat zijn schepen, ondanks de hoge snelheid, kansloos waren. Vanaf zijn vlaggenschip de “Espero” kregen de “Zeffiro”en “Ostro” opdracht om op volle snelheid naar het zuid westen te ontkomen. Ondertussen legde Baroni een rookgordijn om de aftocht van de twee torpedobootjagers te dekken en probeerde via allerhande manoeuvres de veel sterkere Britse eenheid van zich af te schudden.

Espero getroffen
19.20u werd de Espero getroffen. Inmiddels was de achtervolging op de twee snelle torpedobootjagers afgebroken. Voordat de Espero na een strijd van 2 uur en 10 minuten zonk, waren door de Britten ruim 5000 granaten afgevuurd.
De slag had zoveel munitie gekost, dat twee geplande konvooien die vanuit Malta zouden vertrekken, twee weken werden uitgesteld vanwege een tekort aan munitie.

HMAS Sydney 
De Australische kruiser HMAS Sydney redde 47 man van de Espero.
22 dagen later werden nog eens 6 man gered door een Italiaanse onderzeeboot.

Medaglia d'oro al valor militaire
Kapitein Enrico Baroni werd samen met zijn schip vermist en is onderscheiden met de Medaglia d’oro al valor militaire
De Zeffiro en de Ostra hebben Tobruk kunnen bereiken.

Strijd op de Middellandse Zee deel 2 wordt op zeer korte termijn vervolgd
 

 

Pagina
Menu
INFO
Pagina
Menu
INFO

Excursies

Excursies


Onder begeleiding van Ton Wientjen worden er excursies georganiseerd naar het gebied waar de slag om Arnhem plaatsvond. Dit zijn excuries in groepsverband. Bent u als vriendenclub, serviceclub, hobbyclub, enz. geïnteresseerd in een excursie?

Lees verder »

Ton blogt

Ton blogt 


Soms, als Ton tijd heeft, schrijft hij een anekdote over een gebeurtenis die zich afspeelde in de oorlog. Altijd vanuit de gedachtenwereld van de betrokkene geschreven en dus lang niet altijd politiek correct.
 

Lees verder »

Contact


Ton Wientjen
Vaarwerkhorst 71
7531 HL  ENSCHEDE

Telefoon: +31 53 435 69 49
Mobiel1:   +31 61 258 47 78
Mobiel2:   +31 62 351 10 21

Stuur een berichtje

Pagina
Menu
INFO

Powered by CMSimple | Template by CMSimple | Inloggen